ШКОЛА ПЕРФОМАНСУ 2019 – ТЕХНОЛОГІЯ, МАЙСТЕРНІСТЬ, ПЕРФОМАНС [відео]

Перший тиждень вересня був насиченим – традиційно навчальний рік розпочався у Львові з перфомансу.

На фестивалі «Дні мистецтва перфоманс у Львові» акцент змістився на освітню складову, і саме ШКОЛА ПЕРФОМАНСУ стала його ключовим пунктом цього року. Історія ДНІВ, першого в Україні фестивалю арт-перфомансу, триває вже дванадцять років і щоразу проявляє унікальні перфомативні практики, сприяє комунікації митців-перфомерів різних культур, поколінь та шкіл і, що важливо – надихає молоде покоління митців. «Є чимало фестивалів, що супроводжуються майстер-класами, але тут – це не спонтанно, це тяглість, яку варто підтримувати. Перфоманс – дуже живий і гнучкий жанр, він охоплює і наповнюється різними впливами. Митці з різним підґрунтям за його допомогою мають нагоду розширити межі свого сприйняття, досвіду через нашарування перфомансу в синтезі з іншими дисциплінами.» (Януш Балдиґа, куратор ШКОЛИ ПЕРФОМАНСУ).

Щоразу фестиваль формується завдяки мистецтву та індивідуальним стратегіям запрошених митців. Цього року у ньому взяли участь перфомери Вілаван Віанґтонґ (Wilawan Wiangtong) з Таїланду, Кінерет Хайя Макс (Kineret Haya Max) з Ізраїлю, Аня Ібш (Anja Ibsch) з Німеччини, з Польщі – Януш Балдиґа (Janusz Bałdyga), Ришард Луґовскі (Ryszard Ługowski), Ярослав Першко (Jarosław Perszko), з Іспанії – Ізабель Леон (Isabel León) та Маріо Монтойя (Mario Montoya), а також Юрій Штайда, група Zabih, Володимир Топій, Михайло Барабаш і Володимир Кауфман з України.

Структура навчання побудована з трьох інтегрованих потоків: Технологія (навчання) – Майстерність (відкрита публічна презентація учасниками Школи власних перфоманс-ідей після навчання) – Мистецтво перфоманс (ознайомлення з актуальними тенденціями у сучасному мистецтві акціонізму, виступи перфомерів). Цього року ШКОЛА ПЕРФОМАНСУ проводилась за трьома навчальними програмами: «Простір – Час – Культурний Контекст» – знаного польського перфомера, професора Університету мистецтв у Познані Януша Балдиґи, «Я , Є , ТУТ» – викладачки мистецької школи MUSRARA в Єрусалимі Кінерет Макс та «ВІД АКЦІЇ ДО ІНСТАЛЯЦІЇ І НАЗАД» – перфомерки Ані Ібш. Програма майстер-класів ШКОЛИ також охопила лекцію-перфоманс Володимира Топія «Перебування… між тут і «там» та лабораторне дійство Володимира Кауфмана «Анатомія перфомансу».

Як зауважив один з учнів Ані, Ігор Шпильовий: «Ми просто вчилися дивитися на буденні речі і бачити в них те, що є, не вигадуючи жодних історій, додаткових пояснень.»  В свою чергу, Януш Балдиґа відзначив, що цьогорічний результат – це найкраща група з усіх тих, з якими він працював тут, на ШКОЛІ ПЕРФОМАНСУ раніше, бо відчувалася особлива єдність і взаємоповага між учнями.

Звісно, перфоманс сьогодні значно поширеніший, ніж десять років тому, про нього знають. Але знати, бачити і безпосередньо брати в ньому участь самому, це зовсім інше. Саме тому освітня місія фестивалю є головною, адже так формується власний мистецький  простір. ШКОЛА стає місцем конфронтації молодих особистостей українського мистецтва перфоманс із досвідченим міжнародним середовищем мистецтва дії.

«Школа Перфомансу має тяглість і логічність, та з часом її місія та цілі змінюються. Є  величезна різниця між нашими запитами й очікуваннями до Школи у 2009 році і нині. Тепер нашим завданням постає виховувати не перфомерів (як первісно, коли не було відповідного контингенту), а розвивати художників, які працюють у форматі сучасного мистецтва. Ідеться про виховання нової генерації митців, де перфоманс радше є допоміжним фактором творення нової свідомості.» (Куратор ШКОЛИ ПЕРФОМАНСУ від української сторони Володимир Кауфман, цитата з інтерв’ю ).

Арт-директор фестивалю  Ліда Савченко-Дуда про ШКОЛУ ПЕРФОМАНСУ: «Перфоманс – мистецтво, дуже близьке до життя, дає можливість миттєво реагувати, є зовнішнім відгуком на внутрішню рефлексію, способом візуалізувати її. Це приваблює молоде покоління, звичне швидко обробляти візуальну інформацію, рефлексувати і готове віддати накопичену енергію. Школа відкрита для всіх зацікавлених. На фестиваль приходять люди з різним досвідом: актори, студенти мистецьких, гуманітарних вишів, з інших сфер, як архітектори чи математики.» (цитата з інтерв’ю ).

Співкураторка фестивалю ШКОЛА ПЕРФОМАНСУ 2019 Ярина Шумська: «Перфоманс в Україні сьогодні – це процес, який набирає обертів. Наразі ми знаходимося на етапі, коли не мистецтво шукає глядача, а є вдячна публіка, котра цікавиться фестивалем, чекає на нього. Вона змінюється, дорослішає, стає більш вимогливою, але постійно присутня, незалежно відбуваються перфоманси всередині, у будівлях, чи зустрічають абсолютно випадкову аудиторію. Також важливо, що нарешті в Україні з’являється певна «мережа перфомансу», у різних містах мистецтво дії продовжується у формі поодиноких або періодичних подій. Це особливий момент, бо таким чином відбувається не лише процес пошуків, а й удосконалення, що мало б спричинити нову якість цього жанру.»

Окрім показів, відбулись зустрічі з митцями, лекції, відеопокази, презентація книги Ізабель Леон, а також фестивалів перфомансу та резиденцій в Україні і за кордоном. Підсумком цьогорічної ШКОЛИ ПЕРФОМАНСУ стала дискусія за участю перфомерів з України та інших країн, організаторів, учнів Школи Перфомансу та глядачів.

Проект ШКОЛА ПЕРФОМАНСУ відбувся за підтримки УКРАЇНСЬКОГО КУЛЬТУРНОГО ФОНДУ.

Організатори та партнери фестивалю: Інститут актуального мистецтва (Львів), Львівська міська рада,  Польський інститут у Києві, Вірменська-тридцять п’ять (Львів), Львівський академічний драматичний театр імені Лесі Українки, Мистецьке Об’єднання «Дзиґа».

Партнери і організатори